SKRIVET: 2009-03-01, kl 00:21:25 | PUBLICERAT I: Mitt liv

Like the rest

Har kollat på melodifestivalen och jag kan inte längre hålla mig. Fasen vad drygt det är!
Varje deltävling, varje låt, varje år hoppas man på att någon bra skall komma upp. Men nästan aldrig. Det är nästan skamligt! Sverige är fullt av bra låtskrivare och ändå, och ändå är det samma personer år in efter år ut som sitter där och blir representerade som låtskrivare och diverse andra saker. Jag blir bara så less på det. Är det här verkligen det bästa Sverige kan få fram? Nej, jag tror, vet faktiskt, att Sverige kan mycket bättre än så här. Men de kommer inte fram, jag undrar var felet ligger.

Bra låt = Ej med i Melodifestivalen.

Var ligger felet i den ekvationen?
       - Jo, i juryn.


Och vem kan egentligen tro att vi i lilla Sverige någon mer gång skall lyckas ta priset som vinnare av Euro vision Song Contest. Det är bara Christer Björkman som gör. Vi borde dra oss ur, som i en protest. Visst vi i västvärlden är mäktigare när det gäller ekonomi, folkhälsa och nästan allt faktiskt men i melodifestivalen. Där har vi inte den ynkaste chans.
Låt oss i stället se det som en möjlighet att ha roligt. Skicka roliga, upphetsande, galna, underhållande representanter. Se bara på hur Ukraina lyckats, eller var det bara förr att de kommer från Öst?
Hm, jag vet inte längre. Men vad jag vet är att varje år har vi både den ena juryn efter den andra som tror att denna gång.. med denna sång kommer vi att vinna. Men varje år faller vi pladask ned och heden borta. Vi tror att vi har chansen men det har vi inte. Eurovision är bara ett korrupt spel, ett spel som inte längre innebär musik utan politik. Den politik och åsikter som utspelar sig "bakom stängda dörrar". Fast egentligen är det ju rätt humant av oss att fortsätta ställa upp, år in efter år ut, i Euro Vision Song Contest. För i något ska väl ändå Östeuropa ha makten och ledningen i.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: