SKRIVET: 2009-03-29, kl 20:34:48 | PUBLICERAT I: Mitt liv

Rasist, Nazist? Nej, bara stolt

Jag kom över ett klipp på youtube dom visar bilder på Sverige och sedan till det den svenska nationalsången. En del hade kommenterat de mesta om hur stolta de var över att vara svenskar, en del var från människor i andra länder som tycker vår sång var vacker och en del andra kommentarer. Jag hittade även en kommentar som löd "Är jag nazist om jag tycker om Sverige och vår natinalsång?". Är man egentligen det? Nej, det tycker jag verkligen inte att man är, och jag vet att det är många som håller med mig. Att älska sitt land är inte detsamma som att stå för de ideal och ideér som Nazisterna bl a har. Det handlar om stolthet och kärlek.

Men vad ger det för signaler om en från Tyskland kommer ut och säger "Jag är stolt tysk" med en tysk flagga i högsta hugg. Dras inte allas minnen tillbaka till det fasansfulla Tyska nationen så länge nu försökt komma undan, Andra världskriget och Förintelsen. Men egentligen så har de precis samma rättigheter att tycka om sitt land, att älska sitt land precis som du och jag.

Varför sjunger vi inte Sveriges Nationalsång på Skolavslutningen? För att visa hänsyn till de som inte kommer ifrån Sverige. Men egentligen är det också ett val de har gjort och flyttat hit. De kunde ha flyttat till Norge, Frankrike, Storbritanien eller USA. Men nej. Vi i Sverige skall visa hänsyn till dessa människor genom att inte sjunga vår nationalsång. Ta mig inte som Nazist, Rasist eller Fasizt.

Så låt oss alla vara stolta över den bakgrund vi har och älska det, det har att ge.




KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: