SKRIVET: 2009-04-27, kl 20:28:45 | PUBLICERAT I: Mitt liv

Majblomman

Jag har en oavbrutligt jobbig liten jäkel till lillebror ibland. Varje dag när en dörr dras igen så nästan hela huset skakar och man hör en liten röst som skriker "Vill någon köpa majblomma?". Tja, då vet man att mitt monster till lillebror åter igen har kommit hem från skolan.  Det är nämligen första året han säljer majblommor och enligt honom måste därför alla köpa en av honom. Familjen, så som grannar och alla i hans närhet. Visst han kan ta ett nej men att få höra "Vill du köpa en majblomma" varje dag kan i längden bli väldigt tjatigt. Han har trots allt fått ihop över 400 kr redan så något av en försäljare är han absolut. och det bästa med allting är att han har lyckats tjänat ihop sina egna pengar. Man får väl 10% eller något i den stilen av sin försläjning, dvs. att han nu är uppe i 40 kr. Skratta ni, men jag minns hur mycket pengar jag tyckte det var när jag var 10 år gammal...

majblomman år 2009


För övrigt borde alla köpa en majblomma. De kostar olika prisklasser allt från 10 - 50 kronor och pengarna går till handikappade barn i samhället. Ett tillfälle att engagera sig och hjälpa till. Istället för att köpa de där godiset för 15 kronor gör ni både er en tjänst av att inte köpa det och barnen som får nytta av pengarna sedan ifall ni köper en majblomma. En kan inte göra allt, men alla kan göra något.


Julia

Men du skulle väl inte åka förrän i september?

Alla familjer börjar nog inte leta riktigt än. När jag ringde och sa att jag redan hade hittat familj så tyckte dom att det var tidigt och att jag hade så jättelång tid på mig innan jag ska åka.



Det hör nog av sig någon snart :) Jag hoppas att den bästa familjen hör av sig snart ^^,



PUBLICERAT: 2009-04-27, 21:31:53 | URL: http://juliasresa.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: