SKRIVET: 2009-12-07, kl 06:18:04 | PUBLICERAT I: I USA

Julstämning i New York

I skyltfönstrerna trängs julskyltningen, i affärerna hörs musik, på gatan lyser ljusen och på husen sitter dekorationer, det ända som kanske saknas är den vita marken. Men den kommer komma, relativt snart, det känner jag på mig. Idag vaknade jag upp till ett vitt landskap med solstrålande och blå himmel. Jag fick skjuss av min värdmamma till tåget och när man andades bildades rök och den rätta kylan infan sig. Det är julkänsla från topp till tå, speciellt när man har på sig dubbla sockor och ändå fryser trots sina vantar, halsdukar och mössor -But I'll survive, I'm from Sweden. På tåget träffade jag Maria (aka Miss Småland som en viss Lina kallar henne). I New York strosade vi omkring mellan gatorna och blocken. Jag tror vi kom till Times square ett antal gånger för vi vride och vände på oss. För övrigt så strosar aldrig en äkta New Yorkare så när du strosar blir du en magnet som drar till sig alla försäljare, gatumän och chaufförer. Vi såg Henrik Lundqvist Rangeers-tröjor och en stor affich på någon annan stor svensk hockeyspelare, dock vet jag inte vem. Efter ett tag slutade vi strosa omkring och sökte efter något ställe, med överkomligt pris, där vi kunde sitta och äta lunch. Efter ett litet tag, och några restauranger/fik senare hittade vi ett litet lunchställe/bakeri. Där köpte vi soppa och en liten smörgås för den otroliga summan $7, 50 ett bra pris tyckte vi. Därefter gick vi till svenska kyrkan och band våra kransar (som nu för övrigt ligger i frysen, måste säga till Laura i morgon så hon inte äter den eller något liknande. De är ju trots allt amerikanare). Övningen gick riktigt bra, dock blev den relativt långtråkig efter att bara sitta de första 45 minutrarna och lyssna på några barn som sjöng och nån solist, nä det kunde vi faktiskt ha hoppat över. Men det satt riktigt bra och jag tror det kommer bli jättebra på lördag! Efter övningen gick jag Maria och Mathilda till Rockfellercenter (eller hur det nu stavas) väldigt mysigt och med världens coolaste musik/ljusspel på ett annat hus's vägg. Jag spelade in ett litet klipp s det kanske kommer upp lite senare. Men bilder det har jag, dock skall det komma fler från Mathilda. När vi väl stod framför granen kom det fram en annan svensk tjej och började prata med oss. Dels kände hon nog igen våra kransar och sedan hade hon sett oss under lucia övningarna också. Det visade sig att hon inte alls bor långt ifrån mig, i Summers/Sommers (vem vet hur det stavas) närmare bestämt. En riktigt trevlig jänta, fast egentligen är nästan alla man träffar här snälla och trevliga. Suprise.




Ett frieri, lyckligtvis sa hon "Ja"


Det var en mycket trevlig dag. Tack till alla som medverkade!

 



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: