SKRIVET: 2009-07-06, kl 00:44:34 | PUBLICERAT I: Mitt liv

Mytomani

Mytomani (myt + mani) innebär att en person, en mytoman, ljuger mer eller mindre tvångsmässigt, det vill säga utan att det finns någon tydlig orsak till lögnen. Mytomani är i sig självt ingen psykiatrisk diagnos. Ibland kan den härledas till narcissism, paranoia eller schizofreni, ibland till olika tvångssyndrom. En mytoman känner ingen skuld när han eller hon ljuger, det blir en "sport" att testa om omgivningen tror på ens lögner, även om de egentligen är betydelselösa. Många mytomaner skapar en myt om sig själva varifrån de kommer, hur deras uppväxt har varit, hur mycket pengar de har, vad de jobbar med osv. Orsakerna kan vara flera, dels att verka mer intressant, dels att väcka omgivningens medlidande etc. Vissa mytomaner tror själva på sina lögner, andra gör det inte.

Vad som händer när man avslöjar en mytoman är olika beroende på personlighet och bakomliggande orsaker till beteendet. Man bör dock vara försiktig, avslöjandet kan ibland utlösa våldsutbrott, ibland självdestruktiva eller depressiva beteenden. (Läs: Kopierat från Wikipedia).

För många är dessa ord och förklaringar bara just ord. För mig är det annorlunda. I en veckas tid har jag arbetat tillsammans med en mytoman. Det är otroligt, otroligt jobbigt! Det är lögn om det ena till det andra. Man har flera födelsedagar, byter namn, har pojkvän sedan tre år och bor tillsammans med honom. Det är att mobilen är avstängd, att man är okantaktbar, om antalet arbetstimmar, om vad man skall köpa och en massa andra saker. Det tar kål på en! Jag jobbade även med denna tjej förra året men då kunde ju ingen av oss lista ut att hon var det. Men i år har det blivit andra bullar. Först anade vi något när hon hade födelsedag i söndags (Läs: Dvs. igår 5/7-09) problemet med detta var bara att hon även hade födelsedag förra året på söndagen (Läs: 6/7-09). Någon som anar onåd? Det gjorde i alla fall vi! Vi spanade vidare och det visade sig att hon egentligen fyller år i augusti.. I AUGUSTI!!! Detta med pojkvänen är inte heller sant (Läs: Tror vi men vi har relativt säkra källor på att även detta är påhittat). Jag pratade nämligen med en kille som vet vem både tjejen och killen är. Senast min kompis pratade med denna påstådda pojkvän var han singel. Detta var för nån månad sedan. Mer onåd? Ja, det anade vi också. Sedan kommer det en massa skit, mer och mer, mer och mer. Lögnerna haglar efter varandra och till slut pallade ingen av det längre.

Visst jag förstår att det är en sjukdom. Att personen i fråga måste ha någonting som gör att man hela tiden vill ljuga. För vem vill egentligen annars gå omkring och ljuga? Inte jag i alla fall. Accepterar och respekterar inte en person den jag är, tja, då får den ta och skylla sig själv. Många människor gillar och älskar den jag är, så varför ändra på sig? Man kan inte göra alla till lags, världen fungerar inte så. Därför kan jag heller inte acceptera en människa som står och ljuger rakt upp i ansiktet på mig. Tyvärr, men en sådan person är jag verkligen inte.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: