SKRIVET: 2009-06-06, kl 01:51:37 | PUBLICERAT I: Mitt liv

Beroende=Missbruk?

Jag medger att jag har en svaghet och är beroende av Kaffe. Inte bara Kaffe utan Kaffe Latte. Inte heller vilken Latte som helst utan det skall vara en Latte från EsspressoHouse och de är ju billiga, Not*. Bara en Latte och plånboken minskas med 28kr. Tänk er detta gånger 4-5 gånger i veckan. Inte konstigt att mina pengar försvinner. Jag vill sluta men samtidigt vill jag känna den lena lite kaffesmaksatte drycken mot min tunga och ned i min gom. Jag inser att det gått över styr. Jag skall sliuta. Om jag inte gör det kommer jag gå i självförverkligad konkurs! Men jag skall klara det. Hur svårt kan det egentligen vara? Jag klarade det i Vintras utan en massa Lattar och jag skall definitivt klara av det nu också! Men tänk om man inte skulle klara av det. Tänk om man var tvungen att leva resten av livet med sitt begär. Sitt begär på mer mat, mer godis, mer läsk saker som i sin tur leder til farligare saker. Diabetes, Övervikt, fetma. Vi blir allt fetare, vi får mer sjukdomar. Detta är naturens sätt att säga att det är fel, vi skall inte äta det vi gör. Ändå gör vi det. Vi inser inte faran med det vi gör tills det blir för sent. Vi får Canser, kalkförläggningar, dåliga blodvärden och en massa annat. Dessa problem ökar och det är bara vårt levnaddssätt som gemensamt följer den kurvan.

Jag satt på spårvagnen på väg från Oscars studentbjudning in till stan för att träffa Joanna. Mitt på korsvägen får jag syn på en gravid kvinna, kanske i 5-6 månaden, med en ciggarett i handen. Full fart med att röka in och ut. Jag tycker inte synd om henne faktiskt, eller lite kanske. Men mest för barnet. Utan att han/hon har valt det kan allt påverkas hos denna nya individ. Visserligen kanske mamman inte kunde sluta men gärna ville. På så sätt tycker jag synd om henne men inte tillräkligt synd och man har alltid ett eget val. Tro det eller ej. Det finns alltid två vägar. Även om det kanske inte alltid verkar så. Jag menar har de tinte gått över styr när de val de beroenden man har påverkar och skadar andra. Jag vet inte hur jag skulle klarat av att få veta att mitt barn har ett handikapp pga saker jag gjorde medan jag var gravid. Hur skulle jag kunna leva ett skuldfritt liv när jag har mitt barn trappandes efter mig. Jag tror inte jag skulle göra det. Skulden skulle vara där varje gång jag hjälpte honom, varje gång jag badade honom, varje gång jag såg på honom, Jag ville inte leva mitt liv så. Jag vill leva hälsosamt. Jag vill vara fri från farliga begär.


Pernilla

Härligt, tkr de låter bra att du tänkt göra en film, man borde verkligen göra de..Puuh!! haha! men utomhus är en bra idé:) Lycka till. kram



PUBLICERAT: 2009-06-06, 12:22:01 | URL: http://pilly.blogg.se/
Fanny

Jag fattar verkligen inte hur man tänker när man röker under graviditeten! Blir så himla sur!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: