SKRIVET: 2009-06-19, kl 17:29:14 | PUBLICERAT I: Mitt liv

Midsommar

Det är kyligt, rent av kallt, det regnar, det är jordgubbar, det är nubbe, det är solsken, det blåser, det är allsång. Det är Midsommar! Varje år, samma tradition, sång, dans, sill, färskpotatis, jordgubbar, grädde, gräslök och gräddfil. Det är härligt och denna dag är en av många dagar som för tillbaka så många minnen. Minnen om att dansa, skratta och leka tillsammans med sina vänner runt en midsommarstång, ovetandes att vi firar fruktheten. Man samlar på sig sju sortes blommor och lägger under kudden och skall dröma om sin framtida make, kanske gör man det. Eller så gör man det inte. Jag har gjort det några gånger man varje gång tycks jag glömma bort vem det var jag egentligen jag drömde om. Men det är traditionen i sig som gör den så speciel. Den Svenska traditionen, den mest svenska dag jag kan komma på faktiskt. Vår nationaldag betyder ju inte så mycket men det gör denna dag. Jag kommer sakna midsommarfirandet så otroligt mycket då jag åker till USA. Men som många säger: "Man blir mer svensk då man åker utomlands". Och kanske är det så. Man tar vara på sina traditioner, sin kultur och sina minnen mer än när man bor här. Man vet inte hur mycket ma uppskattar någonting förrän man saknar det.


Anonym

Du får väl bjuda din amerikanska familj på midsommarfirande?! Det gjorde vi när jag var i England. Tog en av de engelska lärarna och klädde ut honom till midsommarstång och dansade i en park mitt i Oxford. Shit vad alla kollade, men nu har massa goa engelsmän upplevt midsommar:)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: