SKRIVET: 2009-11-25, kl 19:41:40 | PUBLICERAT I: I USA

The New York Drivers licens is mine

Yes I did indeed. Och det var verkligen inte som hemma i Sverige när man tar sitt körkort. För det första kostar alla test, tillståndet, körkortet m.m $40+$90=$130. För det andra så kan jag inte ens beskriva upplevelsen med ord, jag är förbluffad över hur de kan acceptera hela den här körprocessen. Man bokar alltså sitt road test (uppkörning) på internet, eller så ringer man. Detta kan man bara göra när man passerad skrivtestet och gått en fem-timmars kurs. Man kör med sin bil till en gata (i Peekskill) ställer sig i en kö. 15 minuter för sent kommer en stor kille med New York Yenkees jacka och vinkar ut mig ur bilen. Jag går ut, visar honom alla mina papper och han säger att jag skall sätta mig i bilen igen och precis när han kommer in säger han "This test is about safty and the rouls on the roads" (Det här testet handlar om säkerhet och trafikregler). Jag sätter mig tillrätta, tar på säkerhetsbältet, fixar speglarna (stolen är redan fixad) kollar döda vinkeln, blinkar och kör ut. 4 minuter senare har jag gjort en fickparkering, bara kört i 20-25 mp/h, en sax-sväng/U-sväng och med en New York Drivers licens rikare. En bra morgon, nu är det problemet ur världen iaf. Och körkortet skall komma med posten inom 90 dagar.  Snabba?Nej, det ordet har inte amerikanare hört talas om.


Sandra

90 Dagar? Haha! Då har ju jag hunnit vara där i två månader ;) Fast det kommer nog inte ta så lång tid :P



PUBLICERAT: 2009-11-25, 20:10:30 | URL: http://sandraaandersson.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: