SKRIVET: 2009-11-07, kl 02:45:32 | PUBLICERAT I: I USA

Vilken ögonfärg har du?

Idag var dagen för att göra mitt teoriprov. Jag skall börja med hur dagen startade.

På morgonen vacknade jag upp, åt frukost och gjorde mig iordning. Packade ned alla papper jag har som kan bevisa min identitet och lite andra papper. Efter jag och Laura lämnat av E på hans skola åkte vi till Peekskill eftersom det är där NYS DMV (New York State Driving Motor Vehicule) ligger. Först hade vi problem att hitta rätt gata, jag har alltid sagt att GPS:er är opålitliga, sedan när vi väl kom till kontoret förflyttades vi tillbaka minst 15 år. Det var ett enda stort rum, i ena hörnet var en disk där man skulle stå i kö för att förmedla varför man var där. Bakom den disken var delen där man gjorde proven. Längs den ena långväggen fasst det en enda lång disk med flera olika stationer (där man kunde prata om sitt ärende efter man pratat med mannen bakom den första disken). Först ställde vi oss i kön, vi väntade och det tog inte alls lång tid att komma fram för mannen bakom disken tog hand om flera personer samtidigt. Helt galet men sant. Som jag skrev igår visste jag att något problem skulle uppstå. Jag saknade en poäng för att bevisa min identitet, vi blev skickade till informationsdisk 6 där en medelålderskvinna satt. Hon gick igenom mina papper igen och påpekade också att jag saknade 1 poäng för att kunna bevisa min identitet. Mitt bankkort godkändes inte eftersom det saknade mina mellannamn och bara visade mitt för- och efternamn. Jag trodde aldrig att jag skulle få så mycket problem bara för att man aldrig skriver ut mitt fullständiga namn -men tydligen. Så jag och Laura fick gå till banken för att få ett papper av dem där mitt fullständiga namn stod skrivet på (Det räkte med initialerna på mina mellannamn så jag förstår inte ritkigt hur det kan bevisa min identitet mer än om de inte finns med). Vi skyndade oss tillbaka, ställde oss i kassan, kom fram till mannen, blev skickade till kvinnan igen, kvinnan godkände dokumentet, blev skickade tillbaka till mannen som till slut godkände mig. Först fick jag ta ett kort, fick gå lite mer till vänster där det fanns en fotogrej som tog kort (suprice att den tog kort ha?), därefter fick jag göra syntestet. Det var något av det roligaste jag har varit med om. Ungefär 3 meter bakom disken sitter ett papper fasttejpat med olika bokstäver (Som syntesten man gjorde i skolan med tavlan med mindre, mindre och mindre bokstäver). Jag skulle läsa den sista raden, piece of cake. Och vad är det roliga i detta tänker ni -jo. För i motsatt riktining (se bilden hur disken ser ut) kan man också göra syntestet. Ett papper sitter fasttejpat i taket med bokstäver, så nu till saken. Det är samma bokstäver, i samma ordning på detta papper, och från där jag gjorde mitt syntest (på det andra pappret) kan jag se igenom detta papper och se vad det står. Det är nämligen bara 1,5 meter ifrån mig och fullt synligt. Det har gjort min dag idag faktiskt. Sedan gick jag runt disken till provområdet. Visade alla mina papper, fick ett test (tjejen, 25-års åldern, frågade om jag var okej med engelska och så klart var jag det), tog ett extra papper där 16 olika "viktiga" skyltar visades på bilder. Satte mig ner, tog min blyerts (Ja, ni läste rätt och jag skrev rätt -Blyerts) och satte igång. Inte alls svåra frågor -speciellt inte om man övat innan på de frågor som kommer komma på DMV's egna hemsida... Hade alla rätt (Det var 20 frågor så jag tror inte det är många som missar den teorin...), betalade och fick mitt intyg. Slutet gott allting gott. Min pre-licens course är bokad till nästa torsdag så då bär det av till Tarrytown och en auktoriserad bilskola där. Jag hoppas jag klarar den kursen och det testet också för efter det är det bara att boka upp ett körtest. Piece of cake (I hope).


Så till min rubrik, det var en av frågorna på formuläret jag skulle fylla i för att få mitt intyg.
It only happend in America.

 


fanny

GRATTIS!! Nu kan du äntligen ge dig ut på route 66, eller vad den heter ;D



PUBLICERAT: 2009-11-07, 12:11:42 | URL: http://morotsfantasten.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: