SKRIVET: 2009-09-06, kl 19:38:22 | PUBLICERAT I: Au Pair Tips

Adapter och info om ström i USA

Eftersom Elutagen i USA är annorlunda än vad de är här hemma har jag idag införskaffat en adapter. Egentligen planerade jag att göra det för ett tag sedan men det har aldrig riktigt blivit av. Jag köpte den på Claes Ohlson för 199kr. Det fanns även en annan likadan, nästan, för 99 kr. Anledningen till att jag inte tog den var att den inte var jordad. Det tycker jag är extremt viktigt eftersom det är en säkerhetsfunktion och man skall vara försiktig med allt som har att göra med elektrisitet. Jag har också tänkt att ifall man vill ha flera kontakter så kan man köpa till en grenkontakt. Inte lika dyrt och man har allt på samma ställe. Finns i olika storlekar också. Jag skall nog ta med mig en grenkontakt med plats för 3 kontakter.

På många adapter finns det som små flikar som sticker ut. Detta är också en säkerhetsfunktion för att man inte skall kunna ha lampor i adapterna. Dessa lampor och dess kontakt slutades att säljas i Svenska affärer för drygt 20 år sedan och är farliga. Vanliga kontakter fungerar alltså i dessa och är inte några hinder. Om ni undrar om det verkligen fungerar så kolla på era kontakter så ser ni att även dessa har som "hål" på sidorna. Alltså ingenting att oroa sig för! På min adapter finns där istället de jordade ledningarna.

Jag har testat med min dators kontakt i adaptern och det fungerar utmärkt!
[Som ni själva kan se här under]


P.s. I USA har man svagare ström än i Sverige. Därför kommer Hårfönar och Plattångar inte att fungera där borta [NY INFORMATION]. Däremot skall det gå bra med Mobiltelefoner, Digitalkameror och Datorer. D.s.


Emma

Jaha, så det får inte vara nån släkting som skriver på om körkortet? Det var ju lite störande, haha, eftersom båda mina föräldrar har skrivit på. Jaja, det får väl bli till att skicka in det riktiga körkortet då och hoppas jag får tillbaka det.

Ah, finns det en kosta boda-outlett på freeport? Dit skall jag bege mig när jag kommer hem. :)

Jaaa..ledigheten kommer väl till pass nu innan;) så det skall bli gött.

Ha det bra!

Kram



PUBLICERAT: 2009-09-06, 21:04:57 | URL: http://Birken.devote.se
Sandra

Inte plattångar? Vafan, jag har ju en alldeles ny :P



PUBLICERAT: 2009-09-06, 22:25:06 | URL: http://sandraaandersson.blogg.se/
Sandra

Sv: Näe, då hamnar vi rätt så nära varann. Såg att du skulle vara i södra New York och min familj bor i norra New Jersey så kan inte vara långt i så fall :)



Okej, jag fick min när jag tog studenten så den är alldeles ny så vi får väl se om den fungerar eller inte, haha :P



PUBLICERAT: 2009-09-06, 23:34:14 | URL: http://sandraaandersson.blogg.se/
Isabel

Varför kan inte allaländer bara ha "samma" ström? Men jag får väl ta o köpa en jag med.


Rebecka

Min plattång funkar :D och den är svensk. Det är olika från olika produkter. Bäst är att läsa på produkten så står det input tror jag. Har de att de klarar av 110 som minst så funkar det för i usa ligger strömmen på 110 tror jag. Står det däremot 150-240 så måste det vara minst 150 i ström och då är det för svagt i usa. Hoppas det var till någon hjälp :) Lycka till



PUBLICERAT: 2009-09-07, 03:31:32 | URL: http://partofmyworld.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: