SKRIVET: 2009-09-02, kl 21:42:01 | PUBLICERAT I: Au Pair Förberedelser

Ett Steg Närmare, Visum avklarat

Jag lever, jag är tillbaka, jag är hemma. Jag är slutkörd! Mår illa för allt kafe jag tryckt ned i mig för att jag skall kunna hålla takten uppe och inte slappar. I morse stannade bussen i Stockholm och släppte av mig, ett kyligt, kallt och folktomt Stockholm mötte mig. Jag vandrade runt och försökte hitta buss 69 som skulle ta mig till ambasaden. Det tog ett tag men till slut lyckades jag hitta den. Nästa problem var att hitta biljett, ringde min kompis, (Läs: Som i princip har bott i Stockholm på helger och lov under vårterminen), hon sa att de skall man köpa på Pressbyrån, Seven Eleven eller liknande ställen. Så dit gick jag och betalde 60kr för det, inte så farligt för 24 timmar. Ambasaden var riktigt lätt att hitta efter hållplatsen och hållplatserna ropas ut på bussen innan så man vet när de kommer. Efter det fick jag ställa mig i en kö. Denna hederliga, ökända . En man kom och kollade ifall vi tagit med ett kuvert med frimärken för 62kr, passet, betalningen och D-156 (Läs: Tror jag det var...). Efter fick jag gå in i Securita säkerhetsrummet och ta fram alla elektroniska saker, som de lade undan, och ifall jag hade andra farliga saker i väskan. Bl. annat var jag tvungen att öppna min Cola och dricka så de skulle se att det inte var något farligt i den. Sedan fick jag gå in på ambasaden, lämna mina papper till en översminkad tant bakom en disk och sätta mig. Efter 10 min, eller 15 min ropade de upp mitt namn. Jag fick gå till en kassa och ta mina fingeravtryck samt svara på två frågor. Hur många barn jag skulle ta hand om och Var jag skulle bo. Thats it. Jag lämnade byggnaden hämtade ut mina elektroniska saker och gick till EF kontoret och lämnade in min hälsodeklaration. Pratade med Kristine (Läs: Tror jag hon hette, jag är för trött nu!) och hon önskade mig all lycka till. Jättetrevlig och vi pratade om lite allt möjligt. Sedan gav jag mig ut på staden för att gå till centralen. Varning: Gå inte i Stockholm om ni inte känner till staden över huvud taget! Efter typ 2,5 lyckas jag hitta en buss som går till Centralen och City Bussterm. Kl. 14:00 gick bussen hem och jag var överlycklig då jag var på väg hem igen. Hem till tryggheten där jag vet var allting finns och all inte går omkring i kostymdräkter utan normala kläder.


alexandra

Haha kul att de gick bra sj e man uppfödd i sthlm så svårt e de inte men kanske e lite klurigt om man inte varit här med det gick ju bra bra idier om presenter har sj köpt kokbok om svenska traditioner på engelska en smörkniv med en fin duk där de va målat svensk och amerikansk flagga, till barnen fick de två äldsta en varsin fotbollströja med zlatan och larsson och en varsin polkagris stång sedan den lilla en mysig älg med sverige kläder och en svensk polisbil :) lycka till kram



PUBLICERAT: 2009-09-03, 07:46:55 | URL: http://alexandramylife.blogg.se/
Emma

Gu va skönt när det är gjort =)

Jag virrade också runt i stockholm ett bra tag innan jag hittade T-centralen :P



PUBLICERAT: 2009-09-03, 10:29:41 | URL: http://emmahellstrom.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: