SKRIVET: 2010-08-04, kl 08:23:14 | PUBLICERAT I: I USA

Familjebesök - En veckas händelser i ett inlägg

Som många av er säkert vet var min familj över på besök förra veckan. Det var otroligt roligt men tiden flög förbi snabbt och nu känns det nästan som en dröm. Man kommer tillbaka till verkligheten för fort ibland. Jag måste verkligen tänka till på varje dag för de gick för snabbt och känns som bara några få dagar istället för sju som det verkligen var. Måndagen finns det egentligen ingenting att skriva om. Jag mötte upp Mamma, Pappa, Johan och Simon på JFK (John F Kennedy Airport) Jag lyckades dock vara felinformerad och väntade på terminal två när jag i verkligheten skulle vara på terminal fyra. Lite svårt att veta med tanke på att den har nio terminaler (Tror jag, eller åtta). Det var en relativt sval kväll -tyckte jag och en ganska okej tunnelbana, lite under standarn med en gammal vagn dock med AC, vilket måste finnas i detta överdådiga land! Alla utom jag var övertrötta så det som fanns att göra var att ta tunnelbanan tillbaka och byta tunnelbana för att komma fram till Hotellet. Broadway and 27th Street är ett bra utgångsläge för dess bekväma plats precis i mitten på Manhattan. Och utsikt över Empire State Building klagar man inte på.
Tisdagen grydde och vi vandrade ända upp till Central Park efter vår jakt på New York City Explorer passes (vilket jag starkt rekomenderar till hitresande resneärer.) Vi hittade till slut en plats som sålde dem (Tror det var 57th St and 7th Ave, men jag är inte hundra) Vi fortsatte uppåt och hittade till Central Park, älskade Central Park. Vi gick inte så långt upp men hann ändå se en man som gjorde gigantiska bubblor. Scener från Ensam hemma 2 och diverse andra filmer. Vi gick tillbaka och jag visade dem min absoluta favorit plats i Central Park, där Kontrasterna mellan frid, blommor och blad möter höghus, stress och betong. Vi gick vidare mot Build-a-bear, Toys'n'Rus och M'M Store. Om ni inte visste så finns det ett parisehjul inne i Toys'n'Rus affären, på Times Square. Simon kollade sin M'M färg som blev Teal. På kvällen tog vi en tur upp i Empire state building. Vackert med solnedgång och tre olika motiv över staden. Först har vi dag, sedan solnedgång för att övergå i kväll/natt. Och att see miljontals ljus tändas på några minuter är en näst intill magisk känsla av någonting sort, gigantiskt och enormt.
Onsdagen blev inte lugnare den. Vi tog tunnelbanan ned till allra södersta delen på Manhattan. Frihetsgudinnan, Ellis Island (Immigrations centrum där immigranter först steg av på resan till New York och USA)The Wall street Bull, Ground Zero och Staten Island Ferry stod på schemat. Ett bra beslut var att åka över till Frihetsgudinnan och Ellis Island under Onsdagen för senare under veckan när vi cyklade förbi såg vi inte slutet på den säkert kilometerlånga kön. Både Johan och Simon shoppade loss lite grand inne i New York city's bästa outletaffär, Century 21, som ligger belägen precis mitt emot Ground Zero.
Torsdagen bjöd på mer sightseeing. Vi gick en tour inne på Madison Square Garden. En timma vandrade vi omkring inne i den pågående renoverande arenen gick upp i V.I.P. rummen och gick ned till själva planen samt fick möta en av dansarna som dansar under pauseunderhållningen. Vi fick gå in genom Knicks 7 feet (2,134 m) höga dörr som ledde till deras omklädningsrum och genom dörrarna till Rangers extra breda dörrar in i deras omklädningsrum. Plus att jag fick kort på Henrik Lundqvist's omklädningsplats. Speciellt, äkta och coolt! Vi vandrade också till Macy's där Johan köpte ett par Tommy Hilfiger shorts och jag ett par shape ups, en sko jag velat köpa ett bra tag nu men inte gjort för priset har avskräckt mig, dock tog jag tummen ur röven denna gång och köpte dem, för mer än $40 billigare än orginalpriset! Därefter gick vi till Ripple's believe it or not. Ett jättecoolt museum med alla konstiga och äckliga saker -som är verklighet. Fast väldigt intressant också!
Fredagen innebar Grand Central och Chappaqua, Westchester. Gammal tillvaro möter ny tillvaro. Vi tog tåget under förmiddagen och var framme vid 11-tiden. Då bar det av till den första av tre affärer som vi hann med. Marshall's där det blev skoshoppande. Ett par till mig (högklackade, jag vet -men ack så snygga och billiga!), ett par till Simon och tre par till Johan. TJ MAXX väntade därefter med kläder. Jag tappade räkningen på hur länge vi var där inne och hur mycket som inhandlades men tröjor och T-shirtar var det mycket av. Plus en uggla till Simon. Han tar nog credits för den mest udda människa i vad man köper. Kläder, prylar och pinaler fattar jag men doftande stålugglor tar nog priset. Därefter åkte vi till Target där mamma och pappa handlade en liten handbagage resväska för $20. Därefter åkte vi till Greken och åt lunch. Billigt, bra och gott + snabbt. Sedan hade vi dessert på Cold Stone. Efter det var klockan redan 4 p.m. så vi åkte hem till huset. Jag tror de blev lite förvånade över hur stort det var. Båda mina värdföräldrar var hemma plus min värdmammas föräldrar som var på besök från Florida. Fullt hus kan man säga. Fast N saknades. Tråkigt men han kommer snart hem, nedräkning på veckorna där... Det var riktigt roligt och mötet gick mycket bättre än jag förväntat mig. Jag vet egentligen inte vad jag oroat mig över men allt gick smärtfritt förbi. Vi fick skjuss ned till tågstationen av Laura och därefter tåget in till city där Mamma, Pappa och Simon tog taxi med alla väskor till hotellet medan jag och Johan gick.
Lördagen var lugn och vi hyrde cyklar på pier 84 (43rd St and 12th Ave) och cyklade ända ned till Battery Park och sedan över Brooklyn Bridge över till Brooklyn där vi försökte hitta ett glass factory. Det gick sådär men sedan fick vi hjälp av en snäll kvinna på promenad med sin hund. Glassen var okej men både Triumf och Cold Stone står högre i kurs (Jag är inte helt såld och överförtjust i Ben and Jerry's). Vi cyklade tillbaka över bron och lunchade på South Street Seaport, Pier 17. Inte jättegod mat, men jag älskar platsen! Speciellt under perioder då det inte finns lika många turister, dock är Manhattan mycket bättre under låg säsongerna. Vi lämnade in cyklarna vid Battery Park och vi bestämde oss för att gå till Chinatown. Väl där efter lite felnavigering bestämde Mamma, Pappa och Simon för att ta tunnelbanan tillbaka medan jag och Johan skulle gå. Tyvärr lyckades vi gå åt fel håll till Tribeca och sedan tillbaka till Battery Park och där vi började, men tur var väl det för vi hittade ett jättebra ställe (J&R) som sålde ut Ipods till ett bra pris. Så dit åkte vi nästa dag.
Söndagen gick vi till Madame Tussauds och sedan åkte vi ned till kanten av Brooklyn Bridge för att inhandla en Ipod till Johan. Sedan gick vi upp och förbi Chinatown. Vårt mål var Little Italy där vi skulle äta middag. Vi hittade ett trevligt ställe och vi alla beställde Pasta. Sedan tror jag att vi åter igen vandrade upp till hotellet. På vägen passerade vi både Soho, Noho och köpte ett par jeans, kollade i affärer och i områderna plus blev skrämda av en pojke som gömde sig i ett vält tidningskiosk. Vi köpte också med oss godis från ett Pharmacy och Johan hittade en Monster energidryck som tydligen inte säljs i Sverige ännu. Den röda.
Måndagen blev ingen direkt livlig dag. Vi sov länge och checkade inte ut förrän vid 10-tiden. Därefter hoppade vi på tunnelbanan ut till Bronx för att de skulle kunna komma till La Guardia. För att jag skulle komma hem en ganska bra tid fick jag dessvärre lämna dem vid bussen som gick från tunnelbanan till flygplatsen. Ett snabbt hejdå, men jag ser dem relativt snart igen. I denna fart kommer det kännas som i morgon.

Den store shopparen under veckan blir helt klart min lillebror Johan som shoppade för jag vet inte vad. Skor, NHL-tröja, märkeskläder och jag vet inte allt, en Ipod. Jaja, han är nöjd i alla fall. En tröja fattas vet jag, vi får se vad posten kommer med, för jag måste skicka hem lite saker också. Men det fixar jag snart.
Och det nästan det bästa av allt var att mamma och pappa lyckades packetera om min överfulla resväska + handväskor i deras två väldigt ofyllda väskor. Så nu är mitt rum betydligt tommare och mycket lättare att häntera om några veckor. Men jag måste göra en ränsning snart med kläder som skall slängas, packas och lämnas.

För att se bilder: Klicka här



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: