SKRIVET: 2010-12-29, kl 22:03:10 | PUBLICERAT I: Mitt liv

Sveriges största studentstad....

  1. Nätuniversitetet har 77 000 studenter
  2. Göteborg har 60 000 studenter
  3. Stockholm har 55 000 studenter
  4. Lund har 42 500 studenter
  5. Uppsala har 39 100 studenter
  6. Umeå har 29 000 studenter
  7. Linköping har 27 500 studenter

Det är viktigt att den it-stödda utbildningen håller hög kvalitet – den berör många!

Siffror från 2006 och 2007. Källa IQSTUDENT NR 4 2007 och NSHU:s presentation vid Märkmöte 2007-11-13

Därefter går det ju alltid att diskutera om Nätet är en stad. Definitionen för "stad" i svenska lexikonet är "geografiskt område som kännetecknas av en viss typ av rättslig status (juridisk definition) eller en viss typ av markanvändning (funktionell definition). I Sverige infördes i och med 1862 års kommunallagar begreppen landskommun och stadskommun med helt skilda styrelseskick. År 1971 ändrades lagen så att alla kommuner kom att styras lika. Därmed slopades den särskilda stadskommunen. Som Sveriges städer anges dock ofta de 133 orter som 1971 innehade stadsprivilegier. Under senare år har många av de forna stadskommunerna återtagit ordet stad i sina namn. Utanför nordiskt språkbruk finns inte alltid exakta motsvarigheter till stadsbegreppet." Källa Nationalencyklopedin, så enligt min bedömning är Nätet inte en stad och Göteborg dvs Sveriges största studentstad. Även om nu undersökningen gjordes för 4-5 år sedan och siffrorna inte helt riktigt stämmer.

Alltså skall jag till våren börja studera i Sveriges största studentstad. Och även om jag levt här hela mitt liv (om man bortser från ett år jag bodde i USA) finns det mycket av studentsstaden Göteborg jag inte känner till. Men det skall bli grymt skoj att uppleva den också! Göteborg är och förblir i mitt hjärta.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: