SKRIVET: 2010-06-26, kl 08:30:56 | PUBLICERAT I: I USA

Midsommardans vid Frihetsgudinnan

Det var ingen vanlig midsommar och min familj saknades. Men det blev en underbard och minnesvärd kväll ändå. Jag var lite stressad när jag skulle åka med tåget in. 15 minuter innan det avgår ringer jag och bokar taxi och den kan inte komma förrän om tio minuter och jag har ingen biljett så det måste jag köpa också. Hinner precis lägga in den sista dime:n i maskinen och får ut min biljett precis då tåget stannar till vid perrongen. Vilken tur man har! Jag kom inte till Parken förrän efter det hade börjat men höjdpunkten var ju ändå att dansa och sjunga runt midsommarstången, vilken vi gjorde -senare. "små Grodorna", "Räven raskar över isen", "Tre gummor" m.m. sjöngs för fulla muggar och jag tror att vissa Amerikanare undrade vad detta vad för något påhitteri. Otroligt roligt var det i alla fall! Parken var belägen i längst i söder på manhattan och det var en jättevacker utsikt. Vid vattnet och en frihetsgudinna stående i bakgrunden och horisonten. Det är inte dåligt det, och kanske lite bättre än fiskmåsarna vi har som flyger omkring.
För övrigt är svenskarna den äldsta etniska gruppen i New York som är bokförd i New York. Eller någonting i den stilen sades det, I 104 år har midsommar firats både i Sverige men även i NEW YORK. De ni, det visste ni inte...
Ted Gärdestad
Oh, vilken härlig dag



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: