SKRIVET: 2010-11-30, kl 15:27:00 | PUBLICERAT I: Mitt liv

What's in your Wallet

Pengar. Vad kan man inte köpa för pengar. Egentligen. Du kan köpa dig en fru ifrån Thailand, några barn ifrån Kina, har du tur kan du gå på extrapris ifrån Ryssland, kan dock medföra radioaktiv strålning. Du kan köpa dig ett gigantiskt hem så att du aldrig behöver ens se, eller goda gudars höjd, höra din familj. Kan anställa diverse hjälp i hemmet, städare, personlig tränare, poolfolk, trädgårdsmästare, kockar, ja you name it. Men varför nöja sig med ett hus, köp ett på varje kontinent och gärna några extra på Europas höga höjder och varmare bredgrader -bara för kulturens skull. Ha oändligt många bilar i garaget, ett eget jet flight, skuta och varför inte ett tåg, det borde om något imponera! Blir vardagen, eller de få timmar du spenderar i hemmet, för grå och olidlig, din fru för gräslig finns det alltid lättare napp i ån på andra sidan häcken där lättklädda damer väntar på en bättre och ljusare framtid med dig som personliga livsnjutare, tillgängliga året runt hela dagen.
Men då kommer frågan, "Är du lyckligare?" Jag tror inte det. Och kan konstatera efter mitt år som au pair i en rik familj att de är inte lyckligare än dig och mig. Jo, visst de har pengar, ett fantastiskt hus. Men materiella saker har egentligen inget värde i sig. Kanske något enstaka föremål du ärvt från din gammel mormors mor. Då förstår jag också att det har värde. Men pengar, lycka och värde är saker som lätt blandas ihop, då egentligen de har olika ändamål och lyckan tror jag, man bara kan finna i sig själv och andra människor.
Vad tror du?




KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: