SKRIVET: 2011-01-05, kl 23:21:50 | PUBLICERAT I: Mitt liv

Skräckinjagat helande - Ansiktsmask

Ett absolut måste för min hud är att då och då rena den från slaggprodukter, döda hudceller och diverse annat. Ett perfekt sätt är att använda ansiktsmasker som renar huden. Det finns både att köpa billiga i olika affärer men man kan också göra sin egna. Jag föredrar att blanda men absolut bäst tror jag måste vara att använda helt naturliga produkter. Därför lägger jag upp en del masker som jag brukar använda mig av. Idag har jag dock använt min julklapp, ansiktsmask med choklad. Och jag lovar, det luktar verkligen choklad, får verkligen sansa sig och inte slicka upp den. Även ett perfekt sätt att skrämma sina bröder med genom att lura bakom ett hörn/dörr och därefter hoppa fram. Ett skräckinjagande exempel på en helande process.

För att få maximal verkan kan man innan masken läggs på ha ansiktet i ångbad. Det gör att porerna öppnar sig och smuts lättare "försvinner" med ansiktsmasken sedan.

Mask för torr hud som även skrubbar bort döda hudceller:
1 banan
5 msk havregryn
1 msk flytande honung
2 msk yoghurt
Blanda allt nogrannt.
Massera in på rengjord hud, låt verka i ca 15 min.

Rengörande ansiktsmask:
Mosad papaya.
5 msk papaya mos läggs direkt på ansiktet, låt verka 20 min.

Mask som renar huden från döda hudceller och pormaskar:
50g hunungsmelon
50g ananas
100 ml vatten
Havremjöl för konsistensen
Mosa eller mixa allt och låt stå 5 min innan användning. Låt verka i 20 min.

Mask som är fuktgivande och mjukgörande:
En halv mosad banan
15 ml pressad citron eller citron konsentrat
15 ml flytande honung
15 ml grön lera
Pudra leran över citronsaften och låt den sjunka ca 1 min. Blanda i resten noga.
Låt verka i 20 min.

Mask som ger mild peelande effekt:
1-2 tomater
ca 10 ml flytande honung till 1 dl tomatmix.
havremjöl för konsistensen
Låt verka ca 10-15 min.

Äggula - torr hy. Låt verka tills masken stelnat
Äggvita - fet hy, drar samman för stora porer. Låt verka tills masken stelnat.
Tänk på att blandade masker håller sig bra i kylen 1-2 dagar. Så gör lite per gång ca 2-3 gånger i veckan så får sig huden sitt vitaminintag.
Är du mer intresserad av olika ansiktsmasker, kan du gå in på Nyfikenvital.org



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: